Ide o alternatívny a netradičný spôsob riešenia konfliktov, zvládanie napätia vo vzťahoch, v školskom prostredí zmierovaním. Žiaci pritom využívajú svoje natrénované sociálne, resp. mediačné zručnosti. Na pôde našej školy sa tomuto programu venujeme úspešne desať rokov.
Alternatívne riešenia narušených medziľudských vzťahov na pracovisku sa v ostatných rokoch čoraz dôraznejšie dostávajú do popredia záujmu odborníkov v mnohých oblastiach spoločenskej činnosti. Jednou z metód je práve mediácia, ako spôsob riešenia sporu treťou, nezávislou a nezaujatou osobou. Osobitným druhom je školská a rovesnícka mediácia ako účinný nástroj zlepšovania klímy a formovanie zdravej kultúry školy.
Autorka ako certifikovaná mediátorka v publikácii vysvetľuje podstatu a ponúka metódy a formy uplatňovania procesu mediácie v školskom prostredí pre všetkých účastníkov procesu výchovy a vzdelávania – pedagógov, žiakov, študentov aj rodičov – pričom dôsledne pomenúva a zohľadňuje osobitosti prístupu k jednotlivým skupinám. Titul, ktorý dopĺňa množstvo príkladov a odporúčaní, je určený predovšetkým pre zriaďovateľov, riaditeľov, pedagogických a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení, vychovávateľov, rodičov, mediátorov, ale aj ďalšie zainteresované strany.
Ambasador každoročne, prostredníctvom cyklického vzdelávania, pripravuje nových mediátorov v jednotlivých ročníkoch a triedach. Ideálny stav je, keď v každej triede školy pracujú minimálne dvaja mediátori. Výsledok v atmosfére školy je potom naozaj viditeľný.
Ide o to, aby sa žiaci naučili identifikovať blížiaci sa konflikt.
Žiadna odpoveď nie je zlá, základ je dodržiavať dohodnuté pravidlá.
Žiaci pracujú väčšinou v tímoch.
Vybratí žiaci sa vžijú do vyššie uvedených úloh a po kladení otázok sa posúvajú o krok dopredu...
Do RM sú zainteresovaní aj triedni učitelia a rodičia.
Výsledok je vždy o kompromise a dohode.
Sledujem, ako žiaci reagujú na experiment.
Rozvíjajú si tak pozorovanie.
Snažia sa v takýchto situáciách nájsť aj seba, vedieť sa vcítiť do videného.
Naši úspešní mediátori sa zúčastnili niekoľkých konferencií v rámci Slovenska a vzorne nás reprezentovali. Väčšina z nich už skončila vysokú školu a prínos rovesníckej mediácie je pre nich značný. Ich vyjadrenia sú zverejnené aj na stránkach vyššie uvedenej publikácie Mgr. Bieleszovej. 🏆
...a toto by mala byť podstata mediácie, pokoj, trpezlivosť, ochota pomôcť, empatia, asertivita, ústretovosť a úprimná radosť z úspechov druhých.